Jij hebt er een zoektocht voor over om een eetgelegenheid te vinden, die exact voldoet aan jouw eisen op dat moment. Soms is dat een tentje waar ze friet verkopen en je voor een paar euro terecht kunt. Soms wil je je wentelen in culinaire luxe. Net waar jij op dat moment behoefte aan hebt.
In het eerste geval ben je een typische satisficer, in het tweede een maximizer.
Satisficers
Satisficers zoeken naar een optie die voldoet aan hun eisen. Dan stoppen ze met zoeken.
Maximizers
Maximizers gaan voor de perfecte oplossing; ze willen alleen het allerbeste. Voordat ze een keuze maken, doen ze dan ook uitgebreid research. Ze verdiepen zich in de mogelijke aankoop door consumentensites te raadplegen, anderen te bevragen en overal informatie te checken. En in het huidige informatietijdperk heb je daar oneindig veel mogelijkheden toe.
Tevredenheid
Uit onderzoek blijkt dat maximizers objectief beschouwd de beste keuzes maken. Alle onderzoek en afwegingen werpen dus wel degelijk vruchten af.
Maar maximizers blijken juist minder tevreden te zijn met hun keuzes. Ze hebben er vaker spijt van en blijven steeds checken of anderen het toch niet beter hebben.
Satisficers zijn tevredener met hun keuzes en gelukkiger. Daarbij houden ze tijd over en bovendien voelen ze zich minder gejaagd.
Reflectie
Wat ben jij; een satisficer of een maximizer? Heb je nieuwe inzichten gekregen door bovenstaande theorie?
Deze tekst komt uit de online module: Intuïtie en beslissen van wantdatklopt.nl. Klik hier om de inhoud van alle trainingen te zien.
Geïnteresseerd in een onlinetraining voor jezelf of je personeel? Neem dan gerust contact op (anette@wantdatklopt.nl of 06 – 46 33 26 06).